רחוב פיוטרקובסקה ממס' 236 ועד מס' 295 - לודז

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתכדאי לצלםחובה לבקראנגלית

JGuide LO PI BU 2S


פיוטרקובסקה 236 Piotrkowska בית אוגוסט הרטיג August Hartig
מעטים הם בתי המגורים המפוארים בחלקו הדרומי של רחוב פיוטרקובסקה, רובם מרוכזים בחלקו הצפוני והמרכזי. משום כך בולט כאן כל כך ביתו של תעשיין הטכסטיל אוגוסט הרטיג August Hartig. במקור, המפעל נבנה בחלקו האחורי של הבית, שנבנה ע'פ תוכניתו של פרנצ'זק חלמינסקי F. Che³miñski . חזית הבניין עוצבה בסגנון ניאו ברוק עם חלונות רחבים מקורים ומקושטים בקישוטי טיח. החלונות ביחד עם קומת הקרקע המקושטת בקישוטים האומרים כבוד, יצרו ציר אנכי מחוץ לחזית הבניין המוגבהת. שער הכניסה הא-סימטרי, בולט באמצעות שתי דמויות נשיות מעוצבות כאילו שהן בתנועה בלתי פוסקת.
המפעל היה בחלקו האחורי של הבניין ובחלקו הקדמי, היו איזור המגורים המפואר של המשפחה כשהמשרדים ממוקמים בקומת הקרקע.
חלק מן הקישוטים שפארו את פנים הבית, עדיין קיימים היום. עברה של העיר לודז' מלאת הניגודים בא לידי ביטוי באזור הסובב את הבניין. ליד ביתו של הרטיג, שוכן בניין קטן ומאוד צנוע שבו גרו ראשוני התושבים של הרחוב בטרם הפך לרחוב של עשירי ומתעשרי העיר החדשים. מיד בהמשך לבניין הקטן מתנשאים אל על מגדלי מפעלו של מרקוס זילברשטיין עם הטיילת האדומה
.


פיוטרקובסקה 242-250Piotrkowska - בית החרושת של מרקוס זילברשטיין Markus Silberstein
המפעל נוסד בשנת 1877 והוא עומד על שטח שלפנים היו 3 מגרשים של אורגים ועוד בראשית המאה ה – 20, ניתן היה לראות את קומת הקרקע של בתי האומנים.
קומפלקס המבנים עוצב ע'י הילארי מייבסקי Hilary Majewski שמצא פתרון מעניין לחבר בין שני בניינים השונים. החיבור נעשה באמצעות מבנה אחסון בן קומה אחת המחובר לבניין בן 4 קומות ובכך יצר אורגניזם אחד עם בית האריגה של זילברשטיין. בחלקו המזרחי של קומפלקס בנייני המפעל, שוכן מבנה מקושט מוגבה כשבתוכו דוד החימום ומערכת הקיטור של המפעל. הבניין שבחזית הקומפלקס קטן יחסית, ונראה מונומנטאלי בגלל המגדלים הניצבים בפינתו, המתנשאים לגובה של 30 מ' והמקושטים במוטיבים מימי הביניים. מערכת המדרגות והמעלית שבתוכם, שימשו להובלת ושינוע סחורות.
כיום ניתן לבקר בחלקים של הבניין ולראות את עמודי הברזל היצוקים והתומכים קורות בטבור המפעל.
בנוסף למפעל ברחוב פיטרקובסקה, היה לזילברשטיין מפעל נוסף ברחוב ויגורי ul. Wigury.
היום, קומפלקס המבנים משמש לתצוגות תגלית.


קישורים
Projekty fasad kamienic przy ulicy Piotrkowskiej


פיוטרקובסקה 262 Piotrkowska – מעונו של פרידריך ווילהלם שווייקרט Friedrich Wilhelm Schweikert's

הארמון נבנה בשנת 1913 ע'י רומולד מילר Romuald Miller בסגנון בארוק וניכר באופן בנייתו שהמטרה הייתה להרשים ולהתפאר. מאחורי הארמון, משתרע גן גדול ושמור ובו בית קיץ מקושט.
הבניין משמש היום למכון ללמודי אירופה, ששיקם את הבניין והחזיר עטרה ליושנה.





פיוטרקובסקה 272 Piotrkowska – מעונם של האחים התעשיינים קרול ואמיל שטיינרט Karol and Emil Steinert
באזור הדרומי של רחוב פיוטרקובסקה שוכנים זה בצד זה מפעלי תעשייה ומעונותיהם של התעשיינים בעליהם. בבניין זה היה מעונם של האחים התעשיינים קרול ואמיל שטיינרט ששכן בצמוד למפעל שלהם.ארמון המגורים נבנה בשנים 1909-1911 והוא עוצב עבור שתי משפחות האחים ולכן חזית הבניין סימטרית עם שני שערים. השערים מקושטים במסגרת דקורטיבית מיוחדת עבור כיתוב פתגם SALUS INTRANDIBUS שעוצב ע'י המעצב הברלינאי אלפרד ז'. בלקה Alfred J. Balck. הקישוט הכבד מושפע מסגנון הרנסאנס הגרמני. מעל לכניסה לבניין, שובצו סמלים אופייניים למקצוע תעשיית הטקסטיל כמו פסל אישה אורגת המוקפת במוטיבים של גלגלי שיניים לאריגה.

פיוטרקובסקה 275 Piotrkowska – לפנים מושב ארגון 'בתניה' `Betania' Association
הבניין הממוקם ליד כנסיית מתיאו הקדוש St. Matthew , אכלס לפנים את לשכת הארגון החינוכי 'בתניה' ואת בית התפילה של הכנסייה הרפורמית החופשית שרוב חבריה היו צ'כים.
הבניין עוצב בידי רומולד מילר Romuald Miller והוקם בשנים 1912-1913. חזית הבניין סימטרית והיא מצופה בטיח אדום עם פרטים המבטאים את רוח הגינונים הצפוניים. יש לכך ביטוי חזק בגמלון המסיבי המתועל בצינורות ניקוז ומסתיים במסגרת מעוגלת.



פיוטרקטבסקה 282 - 284 Piotrkowska - 'המפעל הלבן'
הבניין נבנה בשנת 1837 עבור המפעל של לודוויק גאייר Ludwik Geyer 1805-1869 והיה מפעל התעשייה הגדול ביותר בלודז'. גאייר היגר ללודז' מסכסוניה, הקים בשנת 1830 תעשייה וביסס אותה תוך ניצול התנאים הנוחים שניתנו לתעשיינים ע'י רשויות בית המלוכה הפולני. כעבור 5 שנים, בשנת 1835 החל לבנות את בניין המפעל עד סיומו בשנת 1837-8. הבניין נבנה בצדו הצפוני של אגם Jasieñ, בסגנון מחמיר וקלאסי. צורת הבניין כמו L ואורכו 60 מ'. חזיתו הבולטת של הבניין מטויחת בטיח לבן ומכאן בא שמו של בית החרושת – 'המפעל הלבן'. זה נתן לבניין מראה סימטרי אשר הודגש ע'י שלושה גמלונים. במרכז החצר הפנימית מזדקף מבנה מקושט שיובא מבלגיה עבור מערכת הקיטור של המפעל, והוא מהווה את ליבתו. ממול למפעל גאייר ברחוב פיטרקובסקה, הוקם בשנת 1880 מפעל חדש של י. ח. רונדז'ייאר J. Ch. Rundzieher הכולל בתי אריגה חדישים בסגנון ניאו גותי.לאחר מלחמת העולם השנייה הולאם 'המפעל הלבן' והוקם בו המוזיאון המרכזי לטקסטיל שבו מוצגות תערוכות המראות את התפתחו התעשייה בלודז', כמו תערוכות המציגות סוגים שונים של טפטים, שטיחי קיר ובדים אומנותיים.

פיוטרקטבסקה 295 Piotrkowska בית וויטולד יאן סטרוביץ' W. J. Starowicz
בחלקו הדרומי של הרחוב, ישנו ייצוג להרי הטטרה אשר בדרום פולין, בדמות פסלו של יאן סטארוביץ' המקשט את הבית במספר 295 אשר נבנה בשנת 1910. העיצוב הוא פרי עבודתו של ל. לובוטינובי'ץ L. Lubotynowicz. סטארוביץ' איש הרי הטטרה ניהל את מפעל הטכסטיל של לאונרדט, וולקר וגירבארדט Leonhardt, Woelker and Girbardt. באולם הפנימי של המפעל היה ציור גדול של נופי הטטרה ובנישות אשר בחדר המדרגות, היו טביעות ידיהם של פטרוני בעלי המפעל כמו אדם מיצקביץ' וה. סיינקייביץ' A. Mickiewicz and H. Sienkiewicz.