רחוב פיטרקובסקה ממספר 111 ועד 179 - לודז

הקלק כדי לקבל תחזית מפורטתכדאי לצלםחובה לבקראנגלית

JGuide LO PI BU 2S


פיוטרקובסקה 111 Piotrkowska - ביתו של סוורין סטרלינג Seweryn Sterling
Photo by Michal Lסטרלינג (1864-1932) נולד בכפר גוסטק Gustek באזור טומשוב מאזובייצקי Tomaszow Mazowiecki ולמד רפואה באוניברסיטת וורשה. לאחר מכן, השתלם ועבד בבתי חולים בוורשה, וינה, מינכן ויינה. בשנת 1894, הוא הגיע ללודז' ועבד כרופא הפירמות של רוזנבלט וירוצ'ינסקי והגיע בעבודתו זו להישגים נאים בתחום מיגור השחפת ואז התבקש ע'י מועצת המנהלים של בית החולים ע'ש ישראל ואלאונורה פוזננסקי לשמש שם כראש המכון למיגור מחלות ריאה, שהיה המכון הראשון בפולין דאז. הוא הקים שם את בית הספר לרפואה ובשנת 1930, מונה כמנהל הרפואי של בית החולים.
סטרלינג היה פעיל סוציאליסטי ונשיא הליגה למניעת שחפת בלודז'. מחלת השחפת בלודז' בסוף המאה ה - 19הייתה הקשה והקטלנית ביותר מבין ערי אירופה. שיעורה בעיר ירד רק בסוף מלחמת העולם הראשונה, תודות לעבודתו המאומצת של צוות רופאים יהודים כשהבולט בהם היה ד'ר סוורין סטרלינג. רופאים נוספים שבלטו בצוות היו: לודוויק פז'דבורסקי Ludwik Przedborski, יעקב פולאקוב Jakub Polakow והזוג אלכסנדר ואנה מרגוליס Aleksander and Anna Margolis שביחד ובראשותו של סוורין סטרלינג, הקימו את הליגה למלחמה בשחפת בפולין, ליגה רבת הצלחות בהורדת שכיחות המחלה
.


פיוטרקובסקה 114/116 Piotrkowska
בית המדרש אשר הוקם בשנת 1899 בתוך מבנה של משחטת עופות לשעבר שופץ לאחרונה.
פיוטרקובסקה 128 Piotrkowskaבית שיכט Schicht's House
אחד מן הבתים המועטים שהיו מיוצגים בכתבי עת ארכיטקטוניים של סוף המאה, היה בית עירוני – ביתה של משפחת שיכט Schicht אשר נבנה בשנת 1903 ועוצב בידי גוסטב לנדאו – גוטנטגר Gustaw Landau Gutenteger ובבית זה היה הסטודיו שלו. תוכנית הבית ותמונתו פורסמו בשנת 1906 בעיתון הוורשאי Przegląd Techniczny . חזית הבניין מעוצבת במוטיבים של צמחים וצורות גיאומטריות בסגנון ארט נובו והוא אופייני בשימוש בכיסויי טיח.

פיוטרקובסקה Piotrkowska 138/140
לפנים המפעל של פרנצ'זק ראמיש Franciszek Ramisch


אחד מסימני ההיכר להתפתחותה המהירה של לודז' מאז המחצית השנייה של המאה ה -19, הייתה בנייתם של מפעלי תעשייה מחוץ לאזור התעשייה המיועד לשם כך ובתוך הרחוב הראשי של העיר – רחוב פיוטרקובסקה.
המפעלים הוקמו בחצר האחורית של בתי המגורים או בצידם. לעיתם המפעלים נבנו בחלקה האחורי של חלקת האורגים, צופו בלבנים ונראו דמויי מבצר של מטוויות. כזה הוא סיפורו של מפעל הכותנה של פרנצ'יזק ראמיש Franciszek Ramisch.
ראמיש ייסד את הפירמה שלו בשנת 1889. מפעל הכותנה התפתח והפך לקומפלקס של בנייני תעשייה, מחסנים, מחסן לספירת מלאי ומשרדים שגדל עד רחוב ה. שיינקייביץ'.בין שתי מלחמות עולם, בתי האורגים ברחוב פיוטרקובסקה נהרסו ובמקומם הוקמה גדר. רק בשנת 1990, חצר בית החרושת נפתחה כלפי רחוב פיוטרקובסקה. כיום העובר ברחוב, יכול להציץ לתוך החצר ולראות את חצר המפעל עם מגדל האבק שנותר שם.



פיוטרקובסקה 139-137 Piotrkowska
בניינים מס. 139-137, נבנו בשנת 1907 עבור המפעל של יוליוס קינדרמן Julius Kindermann ובתכנונו של גוטנטגר ועוצבו בסגנון ניאו-רנסאנסי, מעוטר באריחים ונציאניים, עם שילוב של אלמנטים מודרניים. פנים הבניין מקושט בפסלים, מנורות, קירות מצופי עץ עם כתמי זכוכית.
בחזית בניין 137, ישנה אנדרטה של מזוודה - מזוודתו של הסופר זוכה פרס נובל משנת 1924 - וולאדיסלב סטאניסלב ריימונט.
בבניין 137, עבד במשך תקופה הסופר הפולני וולאדיסלאב סטניסלאב ריימונט
(1867-1925) Władysław Stanislaw Reymont. ריימונט יליד העיירה הסמוכה ללודז' Tuszyn, התחנך בילדותו כשוליית חייטים, אולם סרב לעבוד במקצועו, ברח מביתו והצטרף לתיאטרון נודד. אולם גם בתיאטרון הנודד לא שבע נחת, ובעיות כלכליות אילצו אותו לחזור לביתו ולהתפרנס כשוער במסילת הברזל ליד Koluszki גם בתפקיד זה לא התמיד מסיבות שונות והוא התפרנס כמדיום ביחד עם מיסטיקן גרמני ושוב הצטרף לתיאטרון נודד. בהמשך בשנת 1892, עבר לוורשה ועבד ככותב בהוצאה לאור ומכאן החלה הקריירה שלו לנסוק והוא הפך לאחד מן הסופרים המוערכים והנערצים ביותר בפולין. בין ספריו Ziemia Obiecana ו Chłopi הביא אותו לקבלת פרס נובל לספרות בשנת 1924. הספר Ziemia Obiecana (1899) עוסק בתעשייה בלודז' ובבעיות המוסר שנוצרו בעבודת הפועלים. כדי להיכנס לעומק הנושא ולאסוף חומרים, ריימונט הגיע ללודז' בשנת 1896 ועבד בתעשייה במשך חודשים רבים. הספר מתאר את ההתפתחות המהירה של בעלי התעשיות ואת המזל המאיר להם על חשבון הפועלים, את התמוטטות הפירמות הקטנות ואת התקוות של אזרחי לודז' הפשוטים להגיע למזל הטוב באמצעות עבודה קשה.
ריימונט נפטר לאחר שנה ב 1925.
כיום שוכנת בבניין 137/139 מסעדת צ'יקאדה.



פיוטרקובסקה 143 Piotrkowska
בית הדירות של קרושה ואנדר , Krusche and Ender בניין המגורים במספר 143 תוכנן כבית משותף בן 5 קומות ע'י הארכיטקט דוד לנדה ונבנה בשנת 1898. חזית הבניין עוטרה באלמנטים מהתקופות הגותית המאוחרת והרנסנס הצפוני. בבניין היו משרדי תעשייני הכותנה קרושה ואנדר, בעוד שהמפעלים שלהם היו בעיר פאביאניס Pabianice. בקומת הקרקע שכנה הנהלת החשבונות של המפעל ובבניין הצדדי שימש כמחסן הסחורות העיקרי. שאר הקומות שימשו כדירות מגורים.
חזית הבניין מורמת ומקושטת בתבליט סמלי של דבורים מרחפות מעל מכוורת שוקקת חיים, תרנגול ודרקון השומרים על סלילי כותנה. בשנת 1996, התגלתה שארית של ציור קיר גדול מעל נקודות החשמל ובה מצוירות חיות בתוך מסגרות פרחוניות. עבודת השימור והשיקום של ציור הקיר הצבעוני ערכה 3 שנים והסתיימה בשנת 1999.




פיוטרקובסקה 151 Piotrkowska - ביתו של התעשיין ארנסט קינדרמן

Erenst Kindermann שעוצב ע'י פרנצ'זק חלמינסקי בסגנון ארמון איטלקי.

פיוטרקובסקה 175 Piotrkowska – בתי מגורים משותפים
גוש הבניינים במספר 175 נמצא בגבולו הדרומי של מרכז לודז' והוא יוצא דופן בתוך גושי בנייני המשרדים במספרים 166-168 שנבנו לאחר המלחמה. הבניין עוצב ע'י סטאניסלב יוזף לנדאו
Stanisław Józef Landau בשנת 1913. החלק הבולט בחזית הבניין צבוע בצהוב לימון בולט למרחוק. עצוב המעקה במרפסת הקומה השנייה שבחזית הבניין, הווה תזכורת לסגנון הארט נובו.


פיוטרקובסקה 179 Piotrkowska – ארמון מגורי אדוארד קרן – Eduard Kern
הארמון עוצב בסגנון ברוק ואימפריה על ידי פרנצ'יזק חלמינסקי Franciszek Chełmiński ונבנה בשנת 1897 עבור
הבעלים של עבודות מתכת. מעל לשתי קומות המגורים ישנה עליית גג המעוטרת ככתר בסמלי תעשייה ומסחר וחלונות חדר המדרגות בתוך הבניין, מעוטרים בזכוכית צבעונית. כיום משמש הבניין לאקדמיה הפולנית למדעים.